lördag 5 maj 2012

Göra biokol


Vi gjorde biokol för första gången i helgen. Vi tände majbrasan och så slog det mig att det kanske var dags att tillverka lite biokol, det ska ju ge bättre odlingsresultat och vara så bra för miljön. Margareta hade skickat några intressanta länkar från P1 odla som inspirerat mig till dessa tankar. Enligt nygjorda försök i Tommarp i Skåne på företaget  "Skånefrö" i samarbete med Chalmers och Ecorera har man kommit fram till mycket positiva resultat vid användning av biokol. Tillför man 1-2 kg biokol till en kvadratmeter så ökar skörden med 17 %. Tillför man 3 kg per kvadratmeter så ökar sköden med 34 %. Det låter ju alldeles för bra för att inte testa själv.

Efter lite letande så fann jag en gammal tjärhink i plåt som jag perforerade med spik och hammare.


Jag krafsade ihop lite fnas från vedbacken, näverbitar, träbitar från ek, björk och tall samt kottar av tall och gran. Bara sånt som egentligen skulle ha hamnat i majbrasan eller legat kvar och förmultnat.


Jag krattade en liten grop i glödhärden där jag placerade burken med fnas och med locket så stängt det bara gick att få det. Sedan la jag grenar och ved ovanpå.



Efter en stund började det slå lågor ur hålen. Ibland behövde jag öppna locket för att se ifall det var klart men efter ett par hinkar kunde jag avgöra på vikten när processen var klar.



Sedan tömde jag den glödheta kolen direkt i landet.



Burken redo för en ny laddning med fnas.

Jag hade tänkt att pröva att bara göra en hink men det gick så snabbt, jag hade så mycket fnas och en stor gurk- och zuccinnibädd som längtade efter biokol. Så det blev sammanlagt åtta stycken 4 liters hinkar under valborgseldandet.

Sökord: Biokol. Terrapreta. kol. Bio. Jordförbättring. Ökad skörd.

13 kommentarer :

  1. Bra tips provade själv fungerade suveränt!

    SvaraRadera
  2. Men ska man inte låta kolet suga åt sig näring typ ligga i hönsgödselvatten, nässelvatten eller urin? Annars suger ju kolen åt sig näringsämnen ur jorden istället för att avge dem... Är det någon som vet vad miljöpåverkan blir om många i ett område eldar för att framställa kol på det här viset - dvs framställer man något ämne eller substans som inte är bra för luft och miljö? Vet att det finns företag som i slutna processer tillverkar biokol. Med tanke på att det går åt rätt mycket (5kg/m2) och det skulle bli mycket eldande är kanske det att föredra? Frågade en av biokoltillverkarna på vårt koloniområde varför man inte kan använda vanligt grillkol. Hon menade att den kolen framställs utomlands under rätt dåliga arbetsmiljöförhållanden och det ska man inte stödja. Någon som vet om det stämmer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju stor risk för kadmium i kolen också. Antar att det är olika gränsvärden för tungmetaller i grillkol mot biokol, men det vet jag inte. Förhoppningsvis brassar man inte tungmetaller under burgarna heller...

      Radera
    2. Jeg spurte en landbruksforsker om kritisk temperatur for biokull. Svaret er rundt 400 grundt. Temp opp mot tusen kan gi kreftfremkallende stoffer. Han sa at grillkull er laget på lavere enn 400 gr vanligvis, og det kan man greit mette og det vil gi effekt. Men effekten blir kortvarig. Man må fylle på ofte(re). Tungmetallerfantes nok i brensel fra industriområder.men forsvinnende lite, og ikke mer enn fra andre kilder. Han ville ikke fraråde bruk av aske f.eks.

      Radera
  3. Jo det har du rätt i, man bör nog mätta den med någon flytande näring så att den inte suger. Vi hade så lite kol så vi struntade i det och tänkte att det lär jämna ut sig med tiden. Om man tillverkar biokol av fnas från vedbacken när man ändå eldar så blir biokolet bara en biprodukt av energi som ändå var igång. Börja man bara elda för att tillverka biokol så blir det ju en helt annan påverkan. Vi kommer antagligen att testa det här i liten större skala i framtiden och mer om det då. Jag vet inte om det stämmer med arbetsmiljön men om det gör det så vore det väl behjärtansvärt att vi slutade använda den kolen överhuvudtaget, till både grill och jord. Många grillkol innehåller höga halter av metaller, bifogar ett test här:http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Tester/Test-av-grillkol/

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi eldar i kakelugnen så blir det alltid ca 3 liter kol kvar, då jag stänger spjället när lågorna dött ut. Resten kolar. Samlar allt i en tunna och till våren tömmer jag urin från mulltoan och sen ut i landet. Ska bli spännande att se resultatet.

      Radera
    2. Lite pink i hinken eller på högen. Och/eller lite Bokashi-lake kanske?

      Radera
  4. Jag har kommit fram till att det enklaste är att skörda kolen direkt från brasan. Om man vill ha lite volym på sin tillverkning och vet vad man eldar.

    SvaraRadera
  5. det är bättre att bränna upp mindre ved runt om den mindre tunnan annars så släpper det bara ut massa koldioxid ändå P.S för att ladda biokolet måste du lägga det i näring som urin eller din kompost

    SvaraRadera
  6. Kan man inte använda vanlig grillkol som man köper till grillen?


    /Lasse

    SvaraRadera